Celadon: Its History and Characteristics 청자 이야기

청자를 굽는 온도는 1300도 이다. 재료는 고령토다.
보통의 흙은 1000도가 넘으면 타지만 고령토는 그렇지 않다.
한자의 靑 이라는 색깔은 영어의 Blue를 의미하는 것은 아니다. 파란색에 가깝다기 보다는 Green에 가깝다. 고분벽화의 사신도에서 보는 청룡의 색깔도 green이다. 청화백자라고 할때는 보다 Blue 파란색이라 하겠다.
청자의 특성 : 물이 새지 않는다. 태토의 가깥이 유리질이 형성되는데 이는 나무재를 이용한 잿물과 덧 입힌 유약이 토기의 재료인 흙속의 규석이 고열에서 반응해서 유리질 화 되기때문이다.

청자가 전해진 것은 중국의 월주요로 부터 이다. 상해에서 6시간 거리의 항주부근 明州(영파, 닝보우)가 신라시대의 무역항 이었다. 현재는 `신라방` 이라는 푯말이 남아 있는 곳이 있고 그 위쪽에 위치한 곳이 월주 이다.
신라시대 장보고는 해상무역에 능했고 일본 나고야에서 이끼를 거쳐 부산항으로 들어오는 사람들이 장보고의 배를 자주 이용했다.
중국의 영파라는 지역은 고려불화를 이해하는데도 중요한 곳이다. 19세기 풍속화를 엽서크기로 수출하기도 한 곳이다.
청자는 신라시대 장보고를 통해서 우리나라에 들어왔고 초기에는 수입품으로 고가에 거래되었다. 비슷한 형태의 토기가 신라에서도 만들어졌는데 우리가 보는 녹유토기가 그렇다. 이후 청자를 흉내낸 비슷한 토기가 만들어져서 이후 고려시대에 이르러 세계에서 2번째로 청자 만드는 기술을 가지게 되었다.

청자를 처음만든 시기에 대해서는 두가지 학설이 대표적이다.
첫번째는 9세기 장보고 때에 만들어 졌다는 것, 해무리굽청자를 초기 원형으로 본다.
두번째는 10세기설로 고려 종묘에서 사용한 순화4년 명 이라는 년도가 있는 청자를 시작으로 본다. 색이 어둡고 표면이 거칠다.

청자가 토속화 되기 시작한 것은 차문화와 결합하면서 이다. 문화는 언제나 셋트로 유입된다. 초기에 쓰인 다완의 색깔은 올리브 색에 가깝다.

비색청자 : 옥과 비슷한 빛깔로 깊은 계곡물의 맑은 그린색을 띤다. 우리나라의 자연과 닮아 있고 한국인의 취향과 입맛에 맞는 비취색이 탄생한다. 이는 유약을 얇게 바르는것이 비법이다. 중국의 경우는 태토만큼 두껍게 유약의 바르기 때문에 맑은 빛이 나지 않는다.
송나라 휘종은 예술을 탐하여 나라를 망하게 했다. 완물상지(물건을 좋아해서 뜻을 잃음)로 나라는 북송과 남송으로 반토막이 나고 개봉에서 항주로 수도를 옮기게 된다. 그가 만들라고 지시한 빛깔이 `비온 뒤 맑게 갠 하늘의 빛깔` 이었다 한다. (雨過天晴)

상감기법 : 도자기 표면에 그림을 그리면 온도가 높아 안료가 타 버린다. 중국은 음각, 양각으로 조각해서 색의 변화가 아닌 농도의 변화로 문양을 넣었다면 우리는 그림을 그릴 부분을 파내서 검정색의 흙과 백색의 흙으로 음각된 문양에 입힌다. 이 방식은 은입사로 이어진다. 은입사는 청도에 성격이 다른 은을 넣어서 그림을 그리는 기법이다.

진사청자 : 타지 않는 안료(구리성분)를 발견하고 만들기 시작한 것이 진사청자, 동화청자이다. 상감청자에서 더 발전된 기술이다. (청자바탕 + 백색 + 흑색 + 붉은색) 4가지의 표현이 가능해 졌다. 이후 금채청자 기법이 나오기도 했으나 실용화 되지는 못했다.


송의 도자기

북송시대 수도는 개봉(카이펑), 남송시대 수도 항주로 쫓겨간다. 문인들의 등용해서 관료정치를 했다. 대표적인 작품으로 [청명사하도] 로 당시 카이펑은 인구 50만명이 사는 최대의 도시로 여러나라 상인들의 왕래가 있었고 술집에서는 자기로 된 술잔과 그릇이 사용되었다.
국가가 관리했던 5대 요가 있었다. 여요자기(송대대표), 군요자기(유약의 변화), 가요자기
(빙열로 문양효과 빙열 : 유약의 팽창과 태토의 팽창이 달라서 생기는 균열), 관요자기(빙열을 구사, 실패를 활용한 특색 있는 반전), 정요백자(유일한 백자로 유백색에 음각 양각을 썼다)
당나라 월주요의 청자는 장보고가 수입했다. 송나라 용천요의 청자는 고려의 비색청자 못지 않은 색을 만들었다. 신안해저 유물에서도 용천요 청자가 다량 나왔다.

대표적 자기인 여요삼족준은 마노를 섞어서 유약을 두껍게 했다(장석 + 석회석). 푸른빛과 녹색과 청색 사이의 빛깔을 띠는데 푸른색이 유리질로 바뀌면서 내는 색깔이다. 호수의 물이 푸른색을 내는것과 비슷하게 두꺼운 유약이 빛의 산란을 만든것이다.

송의 휘종이 이런 빛깔을 특히 좋아했다. 청동모양과 옥의 색깔을 좋아해서 서로 모방하고 영향을 주고 받은 것이다. 도자기를 사용하면서 무거운 청동의 사용은 줄어 들었다. 이러한 송나라의 문화가 고려에 전해지고 고려청자를 만들게 되고 비색으로 발전하게 된다. 태평노인의 [수중금 천하제일조] 에 고려비색은 비취색으로 그 독창성을 인정 받는다.
12세기 고려도공의 독창적인 노력으로 상감청자가 만들어 졌다(음각 + 백토).

일본 교토의 료안지는 당시 선진 중국문물을 접할 수 있는 곳 이었다. 대표적인 길주요의 요변천목 등의 독특한 중국자기를 소비하는 주 층은 일본인 이었다.

1327년 양자강 이남 항주로 수도를 옮긴 남송은 자기의 수요가 늘어남에 따라 뗄감이 풍부했던 중국 요리이 (룽취안, 용천)에서 다량의 자기를 생산한다. 유약의 기술이 발달하면서 유약을 두껍게 입혀야 청색이 난다는 것을 알게되었다. 용천자기에 이르러 청자의 정점을 찍으면서 녹색과 청색의 중간 녹빛이 강한 것도 이때 완성된다.
기술적으로 대량생산이 가능해 진 시기도 이때이다. 28개의 깊이가 97m인 가마터가 126곳 있어서 1년에 천만개의 자기를 생산 하였다.
육료를 통한 유통은 파손의 우려가 커서 주로 바닷길을 이용한다. 주요항구는 취안저우, 1974년 남송북선이 발견되었는데 2백톤급의 대형 범선 이었다. 격벽이 있어서 다른 선실로 물이 들어가지 않도록 했다. 선실에 자기를 실을 때는 짚으로 포장을 하고 안에는 볍씨를 넣어 수분을 흡수하고 볍씨가 싹을 튀워 충격을 완화 했다.

Celadon: Its History and Characteristics

Celadon is fired at a temperature of 1,300°C, using kaolin clay as its primary material. Unlike ordinary clay, which burns at temperatures exceeding 1,000°C, kaolin does not.

In Chinese, the character "靑" does not correspond directly to "blue" in English. Instead, it is closer to green. For example, the Azure Dragon seen in ancient tomb murals is depicted in a greenish hue. However, in the case of blue-and-white porcelain (靑花白瓷), the term refers to a more distinctly blue color.

Characteristics of Celadon

Celadon is waterproof due to its glass-like outer layer. This vitrification process occurs when wood ash glaze and additional applied glaze react with the silica in the clay body at high temperatures.

The Origin of Celadon

Celadon was introduced to Korea from Yue Kilns (越州窯) in China. Yue Kilns were located near Mingzhou (明州, modern-day Ningbo), which was an important trading port during the Silla period. A sign reading "Silla Bang (新羅坊)" still remains there today.

During the Silla period, Jang Bogo was highly skilled in maritime trade. Many travelers from Nagoya, Japan, passed through Iki Island before arriving at Busan Port using Jang Bogo’s ships.

The Ningbo region in China is also significant in understanding Goryeo Buddhist paintings. In the 19th century, it was a major exporter of genre paintings, often in postcard-sized formats.

Initially, celadon was imported and traded at high prices in Korea. Silla potters created similar green-glazed ceramics, and by the Goryeo period, Korea became the second country in the world to master celadon-making technology.

Theories on the Beginnings of Korean Celadon

There are two major theories about when celadon was first produced in Korea:

1. 9th-century theory (Jang Bogo era) – The Hae-muri-footed celadon is considered an early prototype.


2. 10th-century theory – Celadon from Goryeo royal ancestral rituals, marked with the inscription "순화4년명 (4th year of Chunhua, 993 CE)," is considered the earliest example. These early celadons were darker in color with a rough surface.


Celadon’s Connection to Tea Culture

Celadon became more widespread in Korea as it merged with tea culture. Cultural elements tend to be transmitted in sets. Early tea bowls were olive-green in color.

The Unique Bisaek Celadon (翡色靑瓷)

Bisaek Celadon, resembling jade, has a clear greenish-blue hue similar to deep valley waters in Korea. This color appealed to Korean aesthetics and tastes. The key technique was applying a thin glaze layer.

In contrast, Chinese celadon had a much thicker glaze layer, resulting in a less transparent color. The Song Emperor Huizong (徽宗), known for his obsession with art, described the ideal celadon color as "the color of the sky after rain clears" (雨過天晴).

The Sanggam (Inlaid) Technique

When painting on ceramics, high temperatures can burn away pigments. In China, artisans carved incised (yin) and relief (yang) patterns, creating designs through variations in depth rather than color.

Korea, however, developed the sanggam technique, where designs were engraved into the surface and then filled with black and white clay. This method later influenced silver-inlay techniques (銀入絲, Eun-ipsa) used in metalwork.

Jinsa Celadon (辰砂靑瓷) and Donghwa Celadon (銅華靑瓷)

With the discovery of copper-based pigments that could withstand high temperatures, Jinsa Celadon and Donghwa Celadon emerged. These were advancements beyond sanggam celadon, allowing for a four-color palette (celadon base + white + black + red).

Later, gold-painted celadon (金彩靑瓷) techniques were developed, but they were not widely used for practical purposes.


---

Song Dynasty Ceramics

The Northern Song Dynasty had its capital in Kaifeng, while the Southern Song Dynasty later moved its capital to Hangzhou after being forced south. The Song government promoted civil officials (文人, literati), leading to a flourishing of art and culture.

A famous painting, "Along the River During the Qingming Festival" (清明上河圖), depicts Kaifeng, then the largest city in the world with a population of 500,000. In its vibrant markets and taverns, ceramic cups and dishes were commonly used.

The Five Great Kilns of the Song Dynasty

The Five Great Kilns (五大窯) of the Song Dynasty were:

1. Ru Kiln (汝窯) – The representative of the Song period.


2. Jun Kiln (鈞窯) – Known for glaze variations.


3. Ge Kiln (哥窯) – Characterized by "crackle patterns" (빙열, 冰裂).


4. Guan Kiln (官窯) – Also used crackle effects, turning glaze failures into aesthetic features.


5. Ding Kiln (定窯) – The only one producing white porcelain (white glaze + carved or relief designs).



During the Tang Dynasty, celadon from Yue Kilns (越州窯) was imported by Jang Bogo. By the Song Dynasty, Longquan Kilns (龍泉窯) produced celadon comparable to Goryeo's bisaek celadon. Many Longquan celadon pieces were found in the Sinan shipwreck (新安海底遺物).

One notable work, the Ru Kiln Tripod Censer (汝窯三足樽), contained carnelian (red chalcedony) mixed into its glaze, resulting in a thick, translucent layer with blue-green tones. This effect is similar to how lake water appears blue due to light refraction.

The Song Emperor Huizong was particularly fond of these colors. He admired bronze shapes and jade hues, leading to mutual influences between ceramics, bronzeware, and jade craftsmanship. As ceramic usage increased, the demand for heavy bronze vessels declined.

Song Dynasty culture greatly influenced Goryeo, leading to the development of bisaek celadon. A famous record, "Shuijingzhu (水經注, Commentary on the Water Classic)", praised Goryeo celadon as the best under heaven (天下第一)."

By the 12th century, Goryeo potters further innovated by combining inlay techniques (sanggam) with white slip decoration—a truly unique artistic achievement.

In Kyoto Japan, Ryoan-ji Temple (龍安寺) served as a center where elite Japanese individuals encountered advanced Chinese culture. Japan was a major consumer of distinctive Chinese ceramics such as "Kilju Tenmoku" (吉州窯天目, Jian Ware).

In 1327, the Southern Song Dynasty, having relocated to Hangzhou, saw a surge in celadon demand. Due to abundant firewood, the Longquan Kilns (龍泉窯) became a major production hub. Potters realized that applying thicker glazes produced a more vivid blue-green hue.

At its peak, Longquan had 126 kiln sites and produced over 10 million ceramic pieces per year.

Since land transportation posed a high risk of breakage, celadon was primarily exported via sea routes through major ports like Quanzhou (泉州).

A large 200-ton Southern Song ship discovered in 1974 featured a waterproof bulkhead system that prevented flooding. Inside, celadon wares were packed in straw cushions, with rice husks added to absorb moisture. As the husks sprouted, they further cushioned the ceramics, reducing breakage during transport.